Jak przenieść nasz ulubiony przedmiot do komputera?

15 Marzec, 2019 Tagi: , ,

Posiadając aparat popularnej marki i komputer z w miarę wydajną kartą graficzną i procesorem, jesteśmy w stanie odwzorowywać obiekt w 3D. Taka technologia nazywa się fotogrametrią i jest używana w wielu dziedzinach – od skanowania powierzchni terenu przez geologów, aż po przenoszenie wszelkich przedmiotów o wartości historycznej do formy zdigitalizowanej.

Jak działa fotogrametria?

Fotogrametria wykorzystując zdjęcia wyszukuje wspólne punkty między każdym z nich i stara się odwzorować przedmiot w 3D.

Gdy oprogramowanie odnajdzie wszystkie punkty wspólne układa je w przestrzeni, a następnie tworzy z nich siatkę obiektu. Potem z zrobionych zdjęć nakładana jest tekstura na obiekt.

Dla większości programów taki gotowy projekt można eksportować do innego oprogramowania i dalej go edytować, lub drukować na drukarce 3D.

Jak to wszystko wykonać?

  • Potrzebne będą następujące rzeczy:
  • Aparat,
  • Przedmiot który będziemy fotografować,
  • Komputer z w miarę wydajną kartą graficzną obsługującą CUDA,
  • Trochę wolnego czasu
  1. Ustaw przedmiot w dobrze oświetlonym miejscu, gdzie będziesz mógł go fotografować z kilku stron.
  2. Wykonaj kilkanaście fotografii przedmiotu z różnych perspektyw. Im więcej zdjęć tym lepiej, jednakże cały proces potrwa o wiele dłużej.
  3. Pobierz program AliceVision Meshroom: alicevision.github.io
    Następnie wypakuj go i uruchom.
  4. Dodaj zdjęcia do programu a następnie naciśnij start.

Jeżeli wszystko dobrze pójdzie to program powinien odwzorować obiekt w 3D. Potem możemy wyeksportować go do innego formatu i wykorzystać w dowolny sposób.

Oczywiście wyżej wspomniany Meshroom nie jest jedyny. Istnieje szereg innych aplikacji, które wykorzystują fotogrametrię do odwzorowywania przedmiotów 3D. Niektóre z nich robią to lepiej, inne gorzej.

Oczywiście wyżej wspomniany Meshroom nie jest jedyny. Istnieje szereg innych aplikacji, które wykorzystują fotogrametrię do odwzorowywania przedmiotów 3D. Niektóre z nich robią to lepiej, inne gorzej.

Płatne oprogramowanie:

  • Autodesk Recap
  • Agisoft PhotoScan
  • Reality Capture

Bezpłatne programy:

  • OpenMVG
  • OpenMVS
  • 3DF Zephyr Free
  • Colmap

Źródła:

Photogrammetry Workflow” – Sébastien Lachambre, Sébastien Lagarde, Cyril Jover, Developer – 2017-06-23 – s. 1-27

Photogrammetry Explained: The State of Reality Capture” – Andrew Wheeler – 2016-10-05

Making 3D Models with Photogrammetry” – Austin Mason – Carleton College – s. 1-3